torsdag 1. september 2011

Eksotiske Taiwan!

Vi har gledet oss stort til denne ferieturen, Taiwan har kjørt en reklamekampanje for aktivitetsferie og alle bildene så helt fantastiske ut! Helt greit at vi ikke visste om tyfonen som var på vei, den sterkeste siden 2009, og at den hadde drept ti personer på Phillipinene, for da hadde vi vel ikke reist.
Utpå lørdagen, dagen etter ankomst, fikk vi vite om Tyfonen, for da gikk ikke tau banen vi hadde tenkt oss på, vinden blei hardere og regnet striere, og vi bestemte oss for å bli i byen et par dager ekstra. Vi hadde tenkt oss på tog nedover på østsiden av øya, nøyaktig i det området som Tyfonen ville slå til for fullt. I steden tok vi inn på hotel i Beitou der varme kilder pipler opp av bakken, og vi fikk en fantastisk tur i 'public bath'..FANTASTISK er ordet! Utendørs i storm og regn, natursteinsbasseng murt i ulike nivåer oppover i en liten skråning. Aller varmest i det øverste, deretter gradvis kjøligere. To små steinstamper med kalde kilder ved siden av for å stille kroppen tilbake til start før man entret neste basseng. Små dusjhus i værbitt tre på rekke og rad, dørene akkurat store nok til å dekke det helt private..og bare Taiwanske pensjonister! Her var det mennesker som gjorde akkurat det de hadde gjort i 100 år, tok sitt morgenbad, OG morgentrim, pensjonister er gode på tøy og bøy av den gode GAMLE sorten. Det varme vannet kjentes silkebløtt mot huden og prikket deilig. Tiril ville gjerne dukke, og oppdaget at slikt kildevann ikke er særlig godt å få i øynene.
Så det var vel omtrent det vi fikk med oss av tyfon, utover dagen roet vinden seg, og Taipei dundret videre som ingenting hadde skjedd.
Vi fikk taubaneturen vi ville ha, drakk te på gourmetvis på et av toppens te-hus og nøt fantastisk utsikt over jungel og storby på samme tid.
Vi tok verdens raskeste heis opp i 101 Taipei, et av verdens høyeste tårn og fikk litt kjeft for at barna hoppet i sofaen med skoa på, løp for fort på teppegulvet og lå på magen på parketten..og endte opp med å kjøpe fake bilde av firerbanden (selvsagt fordelt på to bilder, så vi måtte kjøpe begge..)til blodpris. "Jeg angrer", sa Bjørn :"dette er sånn man bare legger vekk med en gang".
Så tok vi hurtigtog i 287km/t til Taichung for å leie bil. På grunn av været var alle bilene tatt, vi hadde ikke internasjonalt førerkort og fikk ikke kjøre uansett, så da blei det buss til Sun Moon lake, i hjertet av fjellmassene på øya. Nydelig liten plass med en sjø som var helt grønn, omtrent som i Norge, bare ikke så fint selvsagt..og ikke så kaldt. Og her er vi nå. Vi har lært et par ting på reisen. Bruk tid, ved booking av rom på hotel foreksempel, da vil de snart komme opp med et bedre tilbud, be om å se rommet, plutselig vil prisen for et rom med utsikt bli den samme som det med gatestøy. Og ha ALLTID en plan B...iallefall hvis du reiser med denne familien, for det har en tendens til å oppstå en del "hinder" på veien. Og nå skal vi fortsette eventyret!

var fullstendig tett i hode og hadde verken smakssak eller luktesans, kanskje like greit